Sen oikealla puolella on
asiallinen näyttö, joka kertoo tulevan näytteenottotaajuuden selvästi numeroina. Myös kuuloke- ja
46
?????
suosittelemme
Hyvä äänenlaatu
etuvahvistimen rooliin taipuva Luxman osoittautui
luonteikkaaksi tapaukseksi.
Mielenkiintoisesti monipuolinen
Pajallani on poikennut erilaisia bitinpurijoita kiihtyvällä tahdilla. Toki lähes
kolmen tonnin hintalappua vilkaisemalla näin tulee
ollakin. Kategorian
alle kokoamme jollakin tavalla erilaisia, eksoottisia tai
tavallista kapeampaa harrastajaryhmää kiinnostavia
laitteita ja tarvikkeita. Kun laitteeseen
tutustuu tarkemmin, alkaa hinnalle löytyä perusteita.
Ensinnäkin Luxman voi tarvittaessa toimia laadukkaana etuvahvistimena. Siinä, missä Audionet ART G2 -cd-soittimeni on pystyvä omalla sarallaan, on it-maailman hiipivä halaus asettamassa testaajalle muuttuvat vaateensa ja haasteensa. Jo vuonna 1925
toimintansa aloittanut yritys on
nähnyt, tehnyt ja kokenut suurin
piirtein kaiken mahdollisen.
Laadukas äänentoisto on edelleen se
tärkein osa konsernin 2000-luvun
selviämisstrategiaa.
LUXMAN on mielenkiintoinen valmistaja. Sen oikealla puolella,
laitteen laidassa on vielä voimakkuussäätimen kiertokytkin.
Käyttöominaisuudet on tarkkaan harkittu ja pääosin myös erinomaisesti toteutettu. Huipulla on todellisia statement-tuotteita, joilla patsastellaan lehtipalstoilla
ja hankitaan niin goodwilliä kuin uskottavuuttakin.
Tuoreehko DA-200-muunnin edustaa hintansa puolesta ylempää keskiluokkaa. Ei siis ihme,
että käytettynäkin valmistajan tuotteet nousevat
usein japanilaisen hifin joukosta niin arvostuksen
kuin hinnankin osalta esiin.
Tämän päivän mallisto on jälleen karsittu ja suunnattu
lähinnä alan todellisille harrastajille. Yleisilme on siisti muttei ylellinen. Vaikka sen
valikoimiin on aikojen saatossa kuuluneet laaja-alaisesti hifin sektorit aina perustavarasta autohifin kautta high endiin, se on onnistuneesti säilyttänyt hienostuneen ja boheemin boutiqúe -leimansa. Tällä periaatteella ja asenteella
otin myös Luxin vastaan.
Lähtökohtaisesti Luxmanilla on paljon annettavaa.
Sen mekaanisesti tukeva kotelo on hienosti työstetty.
Tuntuma erottaa sen oitis peruskaurasta. Koska laitteessa on kahdet analogiset otot, toiminto on aidosti käyttökelpoinen. Kokeiltujen
laitteiden ei siis
tarvitse välttämättä olla kymmenien
tuhansien eurojen
hintaisia ja siten
useimpien saavuttamattomissa, joskin sellaisille alue
onkin omiaan.
Luxman DA-200 -da-muunnin
Teksti: Jussi Arvio Kuvat ja mittaukset: Mauri Eronen
Aistikkaasti
askeettinen
Japanilainen Luxman on hifialalla
todellinen käsite. Valikoimissa on niin
putki- kuin transistorivahvistimia, digitaalisia äänilähteitä , riaa-korjaimia kuin kaapeleitakin. Vasemmalla on virtapainike ja suurin piirtein keskeltä maskia
löytyy ottojen valintakytkin. highend
Highend on oma
alueensa Hifimaailmassa
Analogiapuolen toteutuksen kerrotaan lainanneen paljon
arvostetusta D-05-sacd-soittimesta.
Muunninpalikaksi on valittu Burr-Brownin 24 bitin
ja 192 kilohertsin PCM1792A, jollainen löytyy myös
esimerkiksi ASUS Essence STX - kortista, langattomasta Audioengine D2 -muuntimesta, Oliven 4HDsoittimesta sekä Antelope Audion Zodiac + -muuntimesta vain muutamia erilaisia sovelluksia mainitakseni.
Piiriä pidetään yleisesti ottaen laadukkaana niin ääneltään kuin teknisiltä ominaisuuksiltaankin. Vaikka näkymä ei ole rauhallisin
mahdollinen, antaa se laadukkaan vaikutelman. Kokonaisuutena kaunis esitys oli näet välillä liiankin kiltti.
1 Perinteitä kunnioittaen mukana on
myös analogiaotot,
joita ei digitoida.
2 Luxman on puhdaslinjainen ja tyylikäs.
kuka
Jussi Arvio on mediatekniikan ammattilainen. Liitäntöjen
käyttökelpoisuuden voi kukin arvioida itsekseen.
Sisältä Luxman on täynnä tavaraa. Tosiasia
kuitenkin on, että pelkkä palikka ei takaa mitään. Onneksi hyvälaatuiset s/pdif?usbmuuntimet eivät maksa maltaita.
Digitaalisia ottoja käytettäessä laite näyttää selvällä
numeroarvolla käytetyn näytteenottotaajuuden. Muutamalla kaapelinvaihdolla ja soittimeni asetuksen muutoksella oli suhteellisen joutuisaa tehdä vertailuja
muuntimella ja ilman. Eroja löytyi suhteellisen vaivattomasti ja ohimosuonia ponnistelematta. Omakohtainen kokemus
niin kuva- kuin äänituotannosta tuo näkemystä harrastukseen. Kyseinen luurihan on
tunnettu tasaharmaasta ulosannistaan. Balansoidut xlr-lähdöt ovat antotasoltaan aina kiinteitä.
Kaukosäädintä laitteessa ei ole. Sen ylä-äänien toistoa ei voi kuvailla hienovaraiseksi vaan lähinnä
läpinäkyväksi ja paljastavaksi. Kiinnostuksen
kentälle mahtuu
niin esoteerinen erikoisuus kuin perinteisempikin äänentoisto. Vakavammin
kuulokekuunteluun suuntautunut harrastaja tekee
kuitenkin itselleen palveluksen omilla luureillaan testatessa.
Digitaalisia ottoja on kolme: asynkroninen usb tietokoneelta sekä s/pdif koaksiaalisena ja optisena.
Vaikka määrä voisi olla suurempikin, lienee usb monelle se tärkein liitäntä. Viimeksi mainitulla
myös silloin, kun käyttöön on
valittu laitteen takaa rca-annon
kiinteä antotaso (fix). Se ei liioittele asioita, siten esimerkiksi äänikuva rajautuu selväpiirteisesti. Koska kyseessä oli kuitenkin käyttämätön laite, en jättänyt mitään sattuman varaan.
Ensimmäisenä koitoksena liitin muuntimen Audionetin cd-soittimeen koaksiaalisella kaapelilla. Kokonaisuus on kuitenkin puhtaudessaan vakuuttavan rehellistä. Ensinnäkin se uhmasi tiukan teutonin
asettamia äänikuvallisia raja-arvoja. Taipuiko diskantin silkkisyys jo liikaa mattaan. On turha rakentaa analogioita siitä,
oliko kyseessä toistovirhe, tarkoituksella veivattu ominaisuus tai puhtaasti psykoakustinen ilmiö. Elämänmakuisia kokemuksia
kirjoittava Jussi lähestyy aiheitakorvat
edellä, mutta järki
kädessä.
47. yläpään
toistossa herätti myös toisensuuntaisia mietteitä. Sen
avulla on helppo tarkastaa, syöttääkö antava laite sitä
itseään vai kenties jotakin muuta. Jopa kapean keilan elektrostaateilla elämä kävi entistä leveämmäksi.
Lisäksi kaiuttimien taakse aukesi eteerisempi ja kutsuvampi näkemys. Normikokoa kapeampana suurempikin kotelo olisi ollut perusteltua.
Japanilaiseen tapaan piirilevyjä on useita ja piuhoja
kulkee ristiin rastiin. Toteutus on hyvä ja
pesee tässä mielessä perinteiset ledit mennen tullen.
Luxmanin takana on myös hieman poikkeuksellisesti digitaaliset annot koaksiaalisena ja optisena s/
pdiffinä. Analogisia ottoja ei digitoida, joten puristin ei
tarvitse kantaa huolta mahdollisista prosessoinneista vaikkapa levysoittimen riaa-asteen
kanssa.
Pienenä erikoisuutena voimakkuussäädin toimii vain rcaannolla ja tietysti kuulokeulostulolla. Esimerkiksi 24 bitin ja 192
kilohertsin hires-tiedostot edellyttävät koaksiaalisen
oton käyttämistä. Ohjekirjan perusteella ne mahdollistavat bittitarkan läpiviennin digitaalisignaaleilla. Tässä kohdassa on hyvä tiedostaa, että se hyväksyy signaalit 32?96 kilohertsin
näytteenottotaajuuksilla. Musiikkilajina sitä kuvaisi marssi.
Luxmanista voisi todeta tietyssä mielessä lähes
päinvastoin. Puutteiksi
voisi mainita viimeisen heleyden ja rennon kerronnallisuuden puutteen. A-luokassa toimiva
kuulokevahvistin vaikutti laadukkaalta, sillä myös
Sennheiser HD 595:llä ilmeni paljon niitä hyveitä, joita kaiutinkuuntelussa paljastui. Luxmanin tapauksessa sen ympärille on kuitenkin leivottu poikkeuksellisen maukas kakku, ainakin omaan
makuuni.
1
2
Tyylikkääksi tehty
Ensimmäisen viikon Luxman sai lämmetä rauhassa.
Sisäänajon merkityksestä väännetään kättä aina ja
kaikkialla, tylsyyteen saakka. Sitä ennen
lienee hyvä kuitata referenssin olemuksesta oleellisin.
Audionet on hyvin jäsentynyt ja bassoiltaan kenties
parasta A-luokkaa. highend
muillakin laitteilla kuin digitaalisilla lähteillä. Niin tai
näin, tilanne ei muuksi muuttunut kuunteluiden edetessä.
No, hiuksia halkoen jokin ?Valomiehen
Paluu Audionetiin palautti tässä kohdin asiat uomilleen.
Toisaalta vähän aikaa soittamatta olleen Sinatra The Capitol Years -boksin varhaisempi tuotanto kiitti
ja kumarsi Luxmanin käsittelyssä. Erittäin hyvänä esimerkkinä Rajattoman Out of Bounds
-levyn kappale Butterfly säihkyi ja sykki levyyn verrattuna nyt vakaammin ja puhtaamman oloisesti.
Kevyemmällä musiikilla ominaisuudet säilyivät
samansuuntaisina. Höyhenenkevyt, SSD-levyllä
varustettu Macbook Air liittyi usb-kaapelilla Luxmaniin. Kings of Leonin takavuosien hittikimara Only by The Night taipui taustalle hissimusiikiksi, kun taas samaisen poppoon aiempi, juureva Youth and Young Manhood sai äänipolitiikkaansa kaipaamansa rauhoitteen.
Siirtyminen 24/96-maailmaan ei juurikaan muuttanut äänellistä profiilia. Ero
ei ollut suunnaton, mutta tausta tuntui syvemmältä
ja kokonaisuus ylipäätään rauhallisemmalta. Rimski-Korsakovin Lumityttö-sarjan Ilveilijöiden tanssi (Minnesota Orchestra, Eiji Oue, 2009) heräsi piirun verran aiempia kokemuksia kuplivampana, helmeilevänä, tippaakaan iloisuuttaan menettämättä.. Samoin kävi vaikkapa Jean Sibeliuksen viulukonsertossa (opus 47 D-mollissa, BIS cd-500), jossa hieno orkestraatio hyötyi tilan
korostetusta suuruudesta, ja Leonidas Kavakosin viulu
Herkkä perinteen vaalija
Seuraavaksi korvasin antiikkisen cd-vatkaimeni modernilla tietokoneella. Tällä kerralla en sekoillut verkkolevyjen tai
langattomien lähteiden kanssa, sillä siirsin tärkeimmät testimateriaalit suoraan koneelle.
Aloitin cd-levyiltä ripatuista tiedostoista. Ääni oli
levyformaattiin nähden ehkä asteen selkeämpi. highend
Luxman DA-200 -da-muunnin
Sisäilme on hieman sekava, mutta osat ovat kauttaaltaan laadukkaita.
sai kadenssin purevuuteen myös sävyjä.
Kyseinen levytys on muuten kaikin puolin upea
tulkinta tuosta konsertosta alkuperäismuodossaan ja
siten myös tämänkertainen levysuositukseni.
Muuntimen
sydän, Burr-Brown
PCM1792 -da-muunninpiiri.
48
Esimerkiksi Stevie Ray Vaughanin rouhea kitara ja nasaali vokaali arvostavat kireämpää otetta
www.hifitalo.fi
www.luxman.com
Asiallinen etuvahvistin/dac ei vaadi monimutkaista käyttöliittymää. Kuvatut erot eivät välttämättä ilmene
kaikissa kokoonpanoissa painoarvoltaan vastaavina.
Eikä nytkään kyse ollut yöstä ja päivästä, vaan niistä kuuluisista harmaan sävyistä.
Muuntimen ilmeisimmät vajeet omassa setissäni
jäivät loppujen lopuksi basson impaktin, ulottuvuuden ja artikulaation osastoille. 36,4 x 81 x 27,9 cm
Paino:........................... Vaikka usb-oton
24/96-rajoitus näyttää ikävältä lähinnä paperilla, tarjoilee moni kilpailija paria kertaluokkaa kovempia lukemia (24/192, dsd, dxd). Itse koin esimerkiksi
Mozartin viulukonserton (KV216, allegro, (Marianne Thorsen, Trondheim Solistene) avautuvan kamarista saliksi. (044)0 553 595
Lisätietoja:................ S/pdif-otot ymmärtävät myös 192 kHz:n signaalia.
Mittaustulokset ovat pääosin erinomaiset. Littana lompakko ja jo mainitut usb:n
tekniset rajoitukset saivat minut kuitenkin paketoimaan laitteen ja palauttamaan sen kiltisti takaisin. highend
Liitäntöjä on riittävästi, muttei yhtään liikaa. voimakkuussäädin (vain rca ja kuulokkeet)
32-192kHz (USB maksimi 92 kHz)
Impulssivaste xlr-linja-annosta.
49. Usb-liitäntä testattiin sähköverkkoon liitetyllä Windows 7 -pöytäkoneella, jossa toisto-ohjelmana oli Foobar wasapi-lähdöllä.
Kuulokeannon 35 ohmin antoimpedanssi aiheuttaa taajuusvasteeseen mutkittelua
vaihtelevan ja erityisesti alhaisen impedanssin kuulokkeilla. Siitä huolimatta nostan DA-200:n parhaiden kuulemieni muuntimien
joukkoon. Lienee aika koittaa onneaan lotossa.
info
Luxman DA-200 -da-muunnin
Hinta:........................... Optisella ja usb-otolla jitteriä on koaksiaaliottoa enemmän, mutta muuten tuloksissa ei ole eroa. Erikoisuutena on myös digitaaliset ulostulot
Erityisesti jousilla löytyi hennon hieno tasapaino,
vaikka kenties oltiin piirun verran todellisuutta soljuvammassa hurmoksessa. Korkeaohmisilla hifikuulokkeilla ongelmaa ei pitäisi olla, ja tehoa on riittävästi kaikkiin kuormiin.
Tehonkulutus...................................................................8 W
Antojännite, 1 kHz, 0 dBFS..............................................2,4 V
Antoimpedanssi, 1 kHz....................................................380 ohm
Kuulokelähdön impedanssi, 1 kHz..................................35 ohm
Ottoimpedanssi...............................................................45 kohm
Kuulokeannon teho, 30/300 ohm..................................100/>100 mW
DA-muunnin
Häiriöetäisyys, A-paino...................................................110 dB
Harmoninen särö, 20 Hz/1 kHz.......................................<0,001/<0,001 %
IM-särö, 2nd/3rd.............................................................<0,001/<0,001 %
Lineaarisuus, 16/24 bit....................................................-96/-107 dBFS
Kanavatasapaino, 1 kHz..................................................0,1 dB
Kanavaerotus, 1/20 kHz..................................................115/101 dB
Jitter, 44,1 kHz/16 bit, coax/opt/usb..............................123/211/581 ps
Esivahvistin (1 V, 0 dB gain)
Yliohjaustaso...................................................................>3 V
Häiriöetäisyys, A-paino...................................................96 dB
Pohjakohina, 1?10 kHz....................................................-122 dBV
Harmoninen särö, 20 Hz/1 kHz.......................................<0,001/<0,001 %
IM-särö, 2nd/3rd.............................................................<0,001/<0,001 %
Kanavatasapaino, 1 kHz, 1 V/0,1 V..................................0,0/0,2 dB
Kanavaerotus, 1/20 kHz..................................................91/87 dB
Toistokaista (-3 dB)..........................................................<10 Hz - 76 kHz
Taajuusvaste kuulokeannosta 30 ohmin
kuormalla (musta), 300 ohmin kuormalla
(punainen), Grado SR125- (sininen) ja UE
triple.fi -kuulokkeilla (vihreä).
Jitter xlr-linja-annosta optisella (ylhäällä) ja
koaksiaalisella digitaaliotolla (alhaalla).
Mitat (lxkxs):........... 5,1 kg
Tulot:
2x analoginen rca, optinen
ja koaksiaalinen s/pdif, USB (B)
Lähdöt:
1x xlr, 1x rca, optinen
ja koaksiaalinen digitaali, 6,3mm kuuloke
Muuta:........................ Hifitalo
Puhelin:...................... Suurimman vaikutuksen se teki klassisella musiikilla, erityisesti jousilla.
Toisaalta, hieno toteutus ei ihan riitä peittämään
hieman vanhentunutta otetta. Testaajan näkökulmasta kun on hyvä varautua myös tulevaisuuden asettamiin vaatimuksiin, vaikka niille ei aina
auditiivista järkiperustetta löytyisikään.
Sen sijaan tuplasti kalliimpi ja taitavampi isoveli,
DA-06 alkoi kummasti kiinnostaa. Usb-liitäntä on versiota 1.0, joten se toimii ilman ajureita myös Windowsissa mutta rajoittaa näytteenottotaajuuden 96 kilohertsiin. Näytteenottotaajuus ilmaistaan näytöllä.
mittaustulokset
ÄÄNENVOIMAKKUUSSÄÄTÖ toimii vain kuuloke- ja rca-lähdöillä. Useinhan tuossa
teoksessa tyydytään pitkälti briljeeraamaan sooloinstrumentin mandaatilla.
Luxmanin äänellisiä avuja ei ole ihan helppo kuvailla, sillä nyanssit ratkaisevat, samoin käytetty
materiaali. Kohtelias, kevyt, hilpeä ja sopivan sykkivä ote antoi jo muutenkin leikkisälle teokselle kokonaisuutta arvostavan käsittelyn. Vahvasti perinteissä viipyilevä valmistaja on varmasti tietoinen erilaisista hypetyksistä ja myrskyistä vesilaseissa, joten se siitä.
Olin jo pelkästään äänenlaadun nojalla painamassa
osta-nappulaa. 2 900 ?
Edustaja:...................